fbpx

Wypadanie włosów – przyczyny i sposoby pielęgnacji

Garść włosów w wannie lub brodziku, kępki na podłodze po czesaniu czy kosmyki zostające na grzebieniu. Każdego dnia z głowy może wypadać nawet 100 włosów. Dotyczy to zarówno kobiet, jak i mężczyzn w różnym wieku. Proces związany jest z naturalnym cyklem włosa, jednak nasilone wypadanie może mieć inne przyczyny.

Przyczyny wypadania włosów

Nadmierne wypadanie włosów może pojawić się po lecie, gdy kosmyki osłabione są nadmierną ekspozycją na słońce czy częstszym pobytem w klimatyzowanych pomieszczeniach. Nie tylko zmiana pór roku lub działanie czynników zewnętrznych oddziałuje na funkcjonowanie naszego organizmu. Kolejną przyczyną są zmiany hormonalne. Problem dotyka szczególnie kobiet. Wypadanie włosów może być skutkiem zaburzonego miesiączkowania, nadczynności lub niedoczynności tarczycy a także choroby Hashimoto, menopauzy i nagłego spadku estrogenu po porodzie.

Wypadanie włosów ma związek także ze stresem. Silne, nagłe i długotrwałe napięcie może zatrzymać rozwój mieszka włosowego lub przyspieszyć przejście włosa z etapu wzrostu w tzw. telogen czyli fazę spoczynku.

Do osłabienia i wypadania włosów przyczyniają się też choroby skóry głowy. Mowa o m.in. łuszczycy, grzybicy czy łojotokowym zapaleniu skóry. Wypadanie włosów może być również uwarunkowane genetycznie. Chodzi o łysienie androgenowe, które pojawia się wraz z wiekiem – zazwyczaj ma miejsce po 20. roku życia. Dotyka zarówno kobiet, jak i mężczyzn, choć to panowie częściej się z nim borykają.

Na kondycję włosa wpływają również złe nawyki żywieniowe. Dieta uboga w mikro- i makroelementy oraz restrykcyjne odchudzanie osłabiają cebulki. Pozbawione witamin i minerałów nie są w stanie utrzymać włosa. Aby wzmocnić kosmyki, warto postawić na dietę bogatą w białko – podstawowy budulec organizmu. Jego źródłem są:

  • ryby i owoce morza (np. krewetki koktajlowe, łosoś, tuńczyk, dorsz),
  • jaja,
  • nabiał (sery, twarogi, mleko),
  • chude mięso (czyli drób: indyk, kaczka, kurczak),
  • orzechy (m.in. pistacje, migdały, orzechy laskowe i włoskie, nerkowce, pistacje, makadamia),
  • komosa ryżowa,
  • rośliny strączkowe (np. soja i fasola).

Na wzmocnienie włosów dobre są również produkty bogate w witaminę A, witaminy z grupy B, żelazo, cynk i potas.

Pielęgnacyjne wzmocnienie

Nie tylko odpowiednia dieta, ale też dobór kosmetyków o naturalnym składzie to szansa na wzmocnienie słabych i skłonnych do wypadania włosów. Podstawą jest oczywiście szampon. Receptura intensywnie wzmacniającego szamponu oparta jest właśnie na substancjach myjących pochodzenia naturalnego. Hydrolizowane proteiny oraz aminokwasy pszenicy i soi tworzą na powierzchni włosa delikatny biofilm. Zatrzymują wilgoć i chronią przed negatywnym działaniem czynników zewnętrznych (promienie słoneczne, wysokie i niskie temperatury, wiatr, słona woda). A co pobudza włosy do wzrostu? Odpowiedzialne za to są arginina i kofeina. Arginina to aminokwas, który silnie nawilża oraz poprawia ukrwienie skóry. Na krążenie w naczyniach krwionośnych pozytywnie wpływa kofeina. Dzięki niej włosy są też gładsze. Za stymulowanie mikrokrążenia skórnego odpowiada również ekstrakt z guarany i bajkaliny.

Uzupełnieniem jest odżywka, która oprócz protein i aminokwasów pszenicy oraz soi, argininy, kofeiny oraz oleju macadamia zawiera też masło shea i olej babassu. Zadaniem tych ostatnich składników jest silne nawilżenie (odżywka sprawdzi się zwłaszcza w przypadku suchych końcówek) oraz ochrona przed działaniem słońca i wysokimi/niskimi temperaturami. Dzięki nim włosy są miękkie, gładkie i miłe w dotyku. Warto pamiętać, aby po nałożeniu odżywki na włosy odczekać ok. 3 minuty, a dopiero potem spłukać.

Kropką nad „i” jest peeling do skóry głowy. Zawarte w nim kofeina i guarana pobudzają mikrokrążenie skóry. Naturalnym biodegradowalnym ścierniwem są łupiny orzecha włoskiego, które usuwają obumarły naskórek. Mentol odświeża i pozostawia uczucie chłodu – dzięki temu nie ma wrażenia ciężkich włosów i przesuszonej lub przetłuszczonej skóry głowy.        

Masaż? Proste i skuteczne!

Regularne masowanie skóry głowy to połączenie przyjemnego z pożytecznym. Pobudza krążenie krwi, sprawia, że składniki aktywne w kosmetykach szybciej i lepiej się wchłaniają a do tego niesamowicie relaksuje. I co ważne, masaż śmiało możesz wykonać samodzielnie w domowym zaciszu.

Najlepiej robić to okrężnymi ruchami, dociskając skórę. Podczas masażu opuszki palców kieruj od czaszki w stronę karku. Skóra na głowie jest cienka i delikatna, dlatego nie trzyj jej. Masaż możesz wykonać na sucho albo pod prysznicem, wykorzystując do tego odżywkę. Poświęć na to kilka minut. I pamiętaj o systematyczności.

Jeśli chcesz powstrzymać wypadanie włosów, zrezygnuj z zabiegów, które je osłabiają. Chodzi m.in. o uszkadzające strukturę kosmyków prostowanie, suszenie i farbowanie włosów.